ALLMÄNNA HYRESVILLKOR PORSLIN, MÖBLER,  KÖKSUTRUSTNING & TÄLT
xxx

PRISSÄTTNING
1.1 Priserna avser styckpriser och gäller från dag ett till dag två eller enligt överenskommelse. Mottagande av hyrgodset sker exempelsvis måndag kl 09.00 och återlämning tisdag kl 16.00. Alternativt mottagande fredag och återlämnande måndag. Om hyrgodset inte återlämnas på utsatt tid debiteras ytterligare hyresavgifter löpande ända tills hyrgodset är returnerat.

1.2 Table förbehåller sig rätten till prishöjning av hyrgods i befintliga och nya ordrar. Prishöjningen meddelas kund i mailform minst en månad innan prishöjningen träder i kraft. Orsaken till prishöjningen kommer att uppges och kan bero på ökade inköpspriser samt material- och hanteringskostnader. Hyrestagaren har givetvis rätt att säga upp avtalet enligt ordinarie uppsägningstid eller avboka sin order enligt ordinarie avbokningsregler. Under den tid som uppsägningsfristen varar får de ändrade villkoren eller priserna inte tillämpas på hyrestagarna.


AVBOKNING
2.1 Avbokning av material skall göras minst 5 arbetsdagar före hyresdatum annars utgår full hyra.


SKADOR
3.1 Alla uppkomna skador på hyrgods ska självmant påpekas och ersättas av hyrestagaren. Detta gäller även transportemballage och förpackningsmaterial såsom diskbackar och ställningar.


3.2 Hyrestagaren har ansvar för all utrustning under hyrestiden och är skyldig att ersätta alla skador och förluster till fulla varuvärdet.

3.3 Allt saknat eller trasigt hyrgods debiteras inköpspris + 25% för att täcka kostnader med uppackning och transporter. Tilläggsfaktura på saknat eller trasigt hyrgods kan ta upp till en månad att sammanställa.


ANSVAR
4.1 All uthyrning sker på kundens risk.


4.2 Table ansvarar ej för misslyckat resultat vid användandet av hyrd
utrustning.


4.3 Table fråntar sig allt ansvar vid eventuella skador på golv och andra ytor vid användning  av hyrda möbler.


PORSLIN
5.1 Diskning av hyrgods ingår i priset. Porslinet skall vara rent från matrester och nerpackat i samma emballage som det hämtades/levererades i.


5.2 Glas och koppar skall vara tömda på dryck och nerpackade i respektive backar upp och ner.
Om avvikelser från detta sker debiteras en extra avgift på 35% av hyran ut.

5.3 Allt saknat eller trasigt hyrgods debiteras inköpspris + 25% för att täcka kostnader med uppackning och transporter. Tilläggsfaktura på saknat eller trasigt hyrgods kan ta upp till en månad att sammanställa. Meddela alltid Table via mail direkt vid leveranstillfället om avvikelser i antal eller trasigt gods levererats.


MÖBLER
6.1 Inga av våra möbler får förvaras i regn eller snö. Att nita, spika eller förorsaka annan skada på hyrt material är förbjudet.


6.2 Alla skador på hyrt material plus den arbetstid som åtgår att reparera skadan debiteras hyrestagaren. Allt saknat eller trasigt hyrgods debiteras inköpspris + 25% för att täcka kostnader med uppackning och transporter. Tilläggsfaktura på saknat eller trasigt hyrgods kan ta upp till en månad att sammanställa.


6.3 Bord och stolar skall vid återlämnandet vara rena från drycker, matrester och dylikt. Om bord och stolar skall avhämtas, ska de vara hopfällda och staplade på samma sätt som vid leverans.


6.4 Kostnad tillkommer för montage och uppställning av möbler samt montering av sofföverdrag och ingår inte i våra priser utan bokas separat vid beställning i god tid innan leverans.


KÖKSUTRUSTNING

7.1 Leverans/retur

a. Köksutrustning levereras antingen i ”case”, i transportbur, på pall eller i många fall på egna hjul. Transportlådor även kallad ”case”, transportburar och pallar är ofta speciellt anpassade för utrustningen. Kund ombesörjer förvaring av detta specialemballage samt eventuellt medföljande spännband om inte annat avtalats skriftligt med Table. Hyrd utrustning återlämnas på samma emballage och på samma sätt som vid leverans. Saknat emballage debiteras med anskaffningsvärde +25%. Förstärkta pallar debiteras 400 kr/st.

b. Viss köksutrustning innehåller vatten och vattenkopplingar t.ex. ugnar, diskhoar, diskmaskiner, kokgrytor mm. Denna utrustning är känslig för kyla och det åligger kund att förvara den utan risk för frysskador under hela hyresperioden. Även under transport om inte detta utförs av Table.

c. Vid retur återlämnas all utrustning tömd på matvaror och sopor. Table debiterar för sophantering och extra städning vid avvikelser. Förtydligande gällande fritöser: Dessa skall vid återlämnandet vara tömda på olja. Avsteg från detta medför att utrustning lämnas och ny transport bokas och debiteras efter det att utrustningen är tömd på olja.

d. Kylar, frysar och övriga kylprodukter transporteras alltid ståendes. Detta för att inte skada kylsystem.

7.2 Vård, underhåll och brukande

a. El
Hyrestagaren ansvarar för inkoppling av hyrda maskiner. Effekt uppges under produktbeskrivningen på vår hemsida samt även på respektive maskin då avvikelser från hemsidan kan förekomma. Säkring, inkopplingshandske och i förekommande fall fasföljd ska kontrolleras av kund eller fackman. Vid avlägsnande av inkopplingshandskar debiteras återställande av extern elektriker, minimum 1 200 kr.

b. Vatten och avlopp
All inkoppling av utrustningen gällande maskiner som behöver vatten och avlopp ombesörjs av kund. För undvikande av felaktig inkoppling rekommenderar table att detta utförs av lokal fackman. All köksutrustning som innehåller vatten eller vattenkopplingar (inkluderat kylar och frysar som hanterar kondensvatten) skall installeras i våtrum eller i likvärdig vattentålig miljö för undvikande av vattenskador vid läckage. För avsteg från detta ansvarar kund för eventuella skador oavsett skäl till läckage.

c. Kyla
Kylar, frysar och ismaskiner bör placeras i välventilerade utrymmen för fri tillgång på sval luft för bästa funktion. Vid långvarig hyra av dessa produkter behöver även filter för kondensor regelbundet rengöras. Kylar och frysar ska återlämnas tömda på livsmedel.

d. Tryckkärl
Kokgrytor och vissa ugnar behöver efter att dom flyttats på kontrolleras av godkänt kontrollorgan. Detta ska göras på plats när utrustningen är placerad på den plats den ska användas. Bokning och bekostande av kontroll åligger kund innan användande.

7.3 FÖRSÄKRING
Hyrestagaren bär under hyrestiden oberoende av vållande ensam ansvaret för förlust eller skada på hyrgodset och där i befintligt material. Hyrestagaren skall själv teckna, bekosta och under hyresperioden vidmakthålla erforderliga försäkringar för hyrgodset, såsom brand- stöld- och ansvarsförsäkring. All rätt till utfallande försäkringsersättning eller annan ersättning som hyrestagaren kan tillerkännas på grund av skada eller förlust av hyrgodset överlåtes härigenom med bindande verkan till Table. Vid samtliga försäkringsfall svarar hyrestagaren för betalning av eventuell självrisk. Hyrestagaren skall svara för och stå kostnaden för all skada på eller förlust av hyrgodset och däri befintligt material som inte täcks av försäkringen eller utfallande försäkringsersättning. Vid inträffad skada är Table inte skyldig att utbyta eller reparera hyresobjektet.

7.4 SKADOR OCH DRIFTSTOPP
a. Hyrestagaren ansvarar, oberoende av eget vållande, under hela hyrestiden för samtliga skador på hyresobjektet som ej hänför sig till normal förslitning. Om hyresobjektet skadas eller förloras åligger det hyrestagaren att genast underrätta Table. Vid förlust eller totalskada skall hyrestagaren betala ett belopp motsvarande anskaffningsvärdet + 25%.

b Skada på eller förlust av hyresobjektet befriar inte hyrestagaren från skyldigheten att erlägga hyresavgift eller från fullgörandet av hyrestagarens övriga förpliktelser enligt detta avtal. Angivna omständigheter berättigar inte heller hyrestagaren till ersättning från Table eller några andra anspråk av vad slag det än vara må, eller rätt till kvittning, gentemot Table.

c. Hyrestagaren är ensam ansvarig för alla skador som hyresobjektet kan vålla på personer eller egendom, även avseende tredje man och hyrestagaren skall ersätta och hålla Table skadeslöst för varje anspråk från tredje man som uppkommit till följd därav.

d. Gällande driftstopp på skadad eller trasig utrustning ansvarar Table för att nästkommande vardag (ej helgdagar) omedelbart boka tekniker för avhjälpande av fel på utrustning. Eventuella jouravgifter för akut avhjälpande av fel ingår inte i hyran utan bekostas av hyrestagaren. Beroende på felets art och tillgången på reservdelar kan avhjälpandet av fel ibland ta upp till 5 arbetsdagar. Om fel visar sig vara omöjligt att avhjälpa under denna period kan utrustning antingen behöva bytas ut eller återkallas med omedelbart upphörande av hyresdebitering som följd. Fel som uppstått pga. normalt slitage bekostas av table (undantaget jouravgifter). Fel som uppstått p.g.a. oaktsamhet eller onormal användning bekostas av kund. Driftstopp oavsett anledning befriar inte hyrestagaren från skyldighet att erlägga hyresavgift.


TÄLT
8.1 Hyrestagaren ansvarar för att montageplatsen är fri från hinder. Montageplatsen ska även vara fri från snö och is.

8.2 Hyrestagaren ansvarar för hyrda tält och inredning från det att Table har
färdigställt dessa till dess att nermontering påbörjas.

8.3 Hyrestagaren ansvarar för att tält inte skadas vid hårt väder, t.ex. hård vind eller liknande.

8.4 Grillning och övrig matlagning kan inte ske i tälten. Om detta görs ändå debiteras hyrestagaren extra för rengöringsarbete samt i vissa fall nyinköp av dukar vid lukt eller missfärgning som inte kan tvättas bort.

8.5 Det är inte tillåtet att klistra dekaler, använda tejp, fästkuddar eller liknande på tältdukarna.


STÖRRE TÄLT (evenemangshallar)
9.1 Hyrestagaren ansvarar för att marken/underlaget är lämplig för förankring av tältet samt att eventuella rör, ledningar mm. ligger minst 1 meter under markytan.

9.2 Hyrestagaren ansvarar för att tält, tillbehör och övrigt hyrgods är försäkrat under hela hyresperioden från avslutad montering till påbörjad demontering.

9.3 Hyrestagaren ansvarar för eventuellt underhåll och skötsel under hyresperioden – t ex. snöröjning av tälttak samt att utan dröjsmål ta kontakt med Table om det uppstår något problem eller om något går sönder.

9.4 Hyrestagaren ansvarar för att alla enskilda och privata vägar som används för att komma till/från montageplatsen är i körbart skick och att vägarna klarar belastningen av de fordon som behövs för transporter till och från montageplatsen. Eventuella grindar och bommar ska vara upplåsta/öppnade.

9.5 Hyrestagaren ansvarar för att söka alla tillstånd som krävs.

9.6 I prissättningen har vi förutsatt att transport kan ske ända fram till montageplatsen och att montageplatsen ligger på fastlandet. Om hyrgods måste bäras längre än 20 meter och/eller det är en nivåskillnad på 5 meter eller mer debiteras extra. Om båttransport måste tillämpas debiteras extra. Beställaren uppmanas att meddela sådana förhållanden redan vid bokningen.


CONTAINRAR
10.1 För hyresvillkor vid hyra av containers hänvisar vi till separat dokument på vår hemsida.


BETALNING
11.1 Betalning sker med kreditkort  eller med swish vid avhämtning. Fakturering sker efter särskild överenskommelse.


11.2 Faktureringsavgift tillkommer med 50 kronor.


11.3 Ändring av fakturaadress efter att fakturan är skickad debiteras kund med 200 kr.

11.4 Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 18,00 % per månad, jämte en lagstadgad påminnelseavgift om 45 kr. Vid inkasso debiteras lagstadgad inkassoavgift.

11.5 Tilläggsfaktura på saknat eller trasigt hyrgods kan ta upp till en månad att sammanställa. Meddela alltid Table via mail direkt vid leveranstillfället om avvikelser i antal eller trasigt gods levererats.